Lukstorpeda
Wagon motorowy – luksusowy pociąg ekspresowy. Nowoczesna wizytówka PKP. Na podstawie dokumentacji firmy Austro Daimler Puch w chorzowskim Fabloku – Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce, wyprodukowano w 1935 r. pięć wagonów zwanych lukstorpedami. W stosunku do pierwowzoru, testowanego przez PKP, lukstorpedy z Fabloku były znacznie tańsze pod względem zużycia paliwa (zastosowano w nich silnik na olej napędowy) oraz kosztów utrzymania. Wagon miał od 48 do 52 miejsc stałych. Silnik firmy MAN pozwalał na osiągnięcie prędkości 115 km/godz. Lukstorpedy obsługiwały kilka połączeń krajowych. Trasę Kraków – Zakopane lukstorpeda przebywała w 2 godziny 35 minut. Szybciej niż pokonują ją dzisiejsze pociągi. Lukstorpedy jeździły także m.in. na trasach: Warszawa – Łódź (1 godzina 27 minut), Warszawa – Kraków i Lwów – Tarnopol.
PZL P-37
Łoś Zapowiedź modernizacji polskiego lotnictwa. Nowoczesny dwusilnikowy bombowiec konstrukcji inż. Jerzego Dąbrowskiego nie ustępował pod względem osiągów samolotom zagranicznym. Miał bardzo dobre własności aerodynamiczne. Produkowany od 1938 r. w zakładach PZL na Okęciu w Warszawie, a także w Mielcu. Realizację umów eksportowych z Turcją, Jugosławią, Bułgarią i Rumunią przekreślił wybuch wojny. W kampanii wrześniowej atakował niemieckie kolumny pancerne.
Most na Słudwi
Pierwszy na świecie drogowy most spawany powstał w 1929 r. na rzece Słudwi w Maurzycach, według projektu prof. Stefana Bryły. Zastąpienie nitowania konstrukcji mostu jej spawaniem pozwoliło w znaczącym stopniu obniżyć ilość użytej stali i tym samym wagę mostu.
Samochód CWS T-1
Pojazd konstrukcji inż. Tadeusza Tańskiego (również projektanta silnika) powstał w Centralnych Warsztatach Samochodowych i był produkowany w latach 1927–1931 jako osobowy, sanitarka, ambulans pocztowy. Auto solidne, o prostej konstrukcji, przystosowanej do polskich realiów warsztatowych i drogowych. Dał się złożyć i rozłożyć za pomocą jednego klucza szczękowego oraz śrubokręta. Był bardzo wytrzymały i miał bardzo dobre możliwości jezdne. Produkowany przez Państwowe Zakłady Inżynierii CWS T-1 dorównywał najlepszym konstrukcjom światowym. Kres jego produkcji położyły umowa licencyjna z Fiatem oraz brak pieniędzy na uruchomienie produkcji wielkoseryjnej.
Polskie Linie Lotnicze LOT
Powstały w 1929 r. jako przedsiębiorstwo państwowo-samorządowe. W drugiej połowie lat 30. dysponowały najnowocześniejszymi samolotami Lockheed L 10 Electra i Lockheed L-14 Super Electra oraz Douglas DC-2. W pierwszym roku istnienia przewiozły 14 tys. pasażerów, w 1938 r. – 35 tys.
Pistolet VIS wz. 335
Pistolet kalibru 9 mm wzorowany na pistolecie Colt M1911, konstrukcji Piotra Wilniewczyca i Jana Skrzypińskiego. Posiadał jednak oryginalne rozwiązania, dlatego ich projekt „pistoletu samoczynnego" został opatentowany. Produkowany w Fabryce Broni w Radomiu od 1936 r. w liczbie około 50 tys. egzemplarzy. Używany był w Wojsku Polskim jako broń oficerów i podoficerów zawodowych. Zaletami pistoletu VIS były celność i niezawodność, dobra amortyzacja odrzutu oraz odporność na zanieczyszczenia. Niemcy uznali klasę polskiego pistoletu, bo kontynuowali jego produkcję podczas wojny.
Prudential i telewizja
Szesnastopiętrowy wieżowiec, wybudowany w latach 1931–1933 jako biurowiec i apartamentowiec dla towarzystwa ubezpieczeń Przezorność (stąd nazwa Prudential House). Symbol modernizującej się Warszawy. Projekt architekta Marcina Weinfelda, szkieletowa konstrukcja stalowa prof. Stefana Bryły. Na budynku umieszczono symbol nowoczesności – maszt dla umieszczonej w Prudentialu eksperymentalnej stacji telewizyjnej, która emitowała pierwsze próbne programy w latach 1938–1939.
Dębica – fabryka kauczuku syntetycznego
Fabryka kauczuku syntetycznego była jedną ze sztandarowych inwestycji Centralnego Okręgu Przemysłowego. KER – kauczuk erytrenowy – był dziełem naukowców Chemicznego Instytutu Badawczego w Warszawie pracujących pod kierownictwem inż. Wacława Szukiewicza. Po Niemczech i ZSRS Polska była trzecim krajem, w którym opracowano technologię produkcji kauczuku syntetycznego i wdrożono ją na skalę przemysłową. Rozruch fabryki nastąpił w 1938 r. Założeniem było produkowanie kauczuku ze spirytusu ziemniaczanego. Obok fabryki kauczuku syntetycznego zbudowano w Dębicy fabrykę „gum jezdnych", czyli opon samochodowych. Pierwsze opony Stomil wyprodukowano w kwietniu 1939 r.
Motocykle Sokół
Produkowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w latach 30. motocykl Sokół 1000/CWS M111 konstrukcji inż. Zygmunta Okołowa, przeznaczony był głównie na potrzeby armii. Według opinii wojskowych przewyższał nawet harleye i indiany pod względem wytrzymałości, łatwości obsługi, dużego zrywu i prowadzenia. Trwały i bezawaryjny. Z niezawodności był znany także Sokół 600 konstrukcji inż. Tadeusza Rudawskiego produkowany od 1936 r., nieustępujący innym maszynom europejskim tej klasy. Najmłodszy z rodziny był Sokół 200.
Port w Gdyni i transatlantyki
W 1928 r. Gdynia była siódmym portem na Bałtyku co do wielkości przeładunków. Gdańsk zajmował pierwsze miejsce. Dziesięć lat później pierwsze miejsce przypadło Gdyni. Była portem macierzystym nowoczesnych transatlantyków spółki Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe (GAL). M/s „Piłsudski" i m/s „Batory" zbudowane we Włoszech weszły do służby w latach 1935–1936. Wnętrza były dziełem wybitnych polskich artystów: Lecha Niemojewskiego, Stanisława Brukalskiego, Wojciecha Jastrzębowskiego, Antoniego Kenara i Zofii Stryjeńskiej.
Skomentuj