Ale musicale! Złote stulecie 1918–2018
Daniel Wyszogrodzki
Marginesy
Daniel Wyszogrodzki
Marginesy
Wyszogrodzki, wybitny znawca popkultury, a przy tym erudyta i tłumacz m.in. utworów Dylana i Cohena, na początku XXI w. na dobre związał się ze światem musicali. Dla warszawskiego Teatru Roma, którego przez 8 lat był kierownikiem literackim, przygotował tłumaczenia tekstów m.in. z „Upiora w operze”, „Kotów” i „Mamma Mia!”, współpracował też z innymi teatrami muzycznymi w Polsce. Jego książka jest wyrazem nieprzemijającej fascynacji i próbą podzielenia się z czytelnikami ogromem wiedzy o stuletniej historii tego gatunku muzycznego. Na blisko 600 stronach, w porządku alfabetycznym, nie zaś chronologicznym, autor zamieścił teksty poświęcone najważniejszym musicalom i ich twórcom, jednocześnie przybliżając nam miejsca tętniące śpiewem i tańcem, zwłaszcza dwa od lat rywalizujące ze sobą: nowojorski Broadway i londyński West End. Teksty o poszczególnych premierach, by wspomnieć tylko „West Side Story”, „Jesus Christ Superstar” czy „Hair”, zawierające wiele zakulisowych anegdot i ciekawostek, przeplatają się tu z biogramami najwybitniejszych twórców związanych ze światem musicali. Nie zabrakło też polskich wątków, z granym nieprzerwanie od 1991 r. „Metrem” na czele – to fenomen, który zapoczątkował u nas nieustannie rosnące zainteresowanie teatrem muzycznym. Szkoda, że w tej obszernej publikacji nie starczyło już miejsca na jakiekolwiek zdjęcia, a zbyt mała czcionka utrudnia czytanie.
Skomentuj